אופל אסטרה חזרה לישראל, וכבר עם ההשקה של הדור השישי החדש ברור היה שמדובר בשינוי עצום. רואים את זה. פגשנו במשפחתית החדש של אופל עם השקתה כאן, וכעת לקחנו אותה למבחן תקני ומלא.

הקשר, פרטים
אסטרה נחנכה ב-1991, והדור החמישי שהוצג ב-2015 התבסס על פלטפורמה של ג'נרל מוטורס ויבואו הופסק עם תחילת שיווק המותג על-ידי היבואן הנוכחי ב-2019. הדור החדש הושק ביולי 2021 ושיווקו בישראל החל בספטמבר 2022.

אופל, שנרכשה כידוע ב-2017 על-ידי PSA – פיג'ו סיטרואן עד 2021; מאז חלק מתאגיד סטלנטיס – יצרה את הדגם החדש על בסיס הרצפה שלה, EMP2, כיום בדור השלישי שלה. דגם זה חולק גם את מכלולי ההנעה העיקריים – מנוע, תיבת הילוכים – עם דגמים מוכרים אחרים שמקורם במותגי PSA.  
אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

לאסטרה בסיס גלגלים של 267.5 ס"מ, אורכה 439 ס"מ, רוחבה 186 ס"מ וגובהה 147 ס"מ. נפח תא המטען 422 ליטרים במצב רגיל, 1339 ליטרים עם קיפול המושב האחורי ומשקל הרכב הוא 1370 ק"ג.

אסטרה מוצעת בישראל בגרסת מנוע אחת המבוססת על הטורבו-בנזין 1.2 ליטרים 130 כ"ס וברמת הגימור 'GS ליין'; בשנה הבאה תצטרף להיצע גם גרסה היברידית-נטענת בהספק של 180 כ"ס.  

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית עד 140 קמ"ש, תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב בתוכו, בקרת שיוט אדפטיבית עד עצירה ותחילת תנועה, זיהוי תמרורים, עמעום אוטומטי, התרעות שטח מת, תנועה חוצה מאחור וערנות נהג; במפרט האבזור: 3 מצבי נהיגה, תאורת לד מטריקס/'פיקסל', חישוקי "18, חלון גג פנורמי, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, צג מולטימדיה "10 עם ממשקי אפל ואנדרואיד וטעינה אלחוטית, לוח מחוונים מוקרן "10, תפעול חשמלי למושב הנהג עם זיכרונות, חימום למושבים הקדמיים ולהגה, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג לאחור.

מחירה של אופל אסטרה 1.2 ליטר 'GS ליין' הוא 159,000 שקלים.

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

עיצוב, נראות
אופל של השנים האחרונות משקיעה בעיצוב מושך הרבה יותר מאשר קודם לכן, והתוצאה ניכרות מאוד לעין בדגמיה החדשים, גם באסטרה הנוכחית. הדגם שהיה אפרורי בהופעתו, כעת מושך מאוד בעיצובו, ובצבע ההשקה הזהוב עם הגג השחור, התוצאה הכוללת נראית מצוין ומושכת מבטים בהתאם.

הפרופורציות שלה מצוינות, ויחד עם הקווים החדים סביב לרכב, החרטום הבולט והתפיחות מעל הגלגלים האחוריים, וכאשר לאלה מצטרפים יחידות תאורה מיוחדות, ספוילר אחורי מודגש, חישוקי "18 מוצלחים – התוצאה הכוללת מוצלחת מאוד. אסטרה החדשה נראית כאילו הייתה הדבר האמיתי, GSI ספורטיבית של פעם, לא רק מכונית בעיצוב עכשווי.

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

פנים הרכב
עיצוב סביבת הנהג, כמותו פגשנו במוקה, עדכני והרמוני. הריפוד והדיפון המשולבים באלקנטרה נאים ומוסיפים להידור. פתחי המיזוג הא-סימטריים מעוצבים היטב, גם אם פיזור האוויר אינו תמיד מצטיין.
צג המולטימדיה הפונה לנהג ולוח המחוונים המחובר אליו, מוצלחים מאוד וגודלם אינו מופרז.

המחוונים חסרים תצוגה קלאסית וברורה ומד הסל"ד מוזר למראה. לפחות תפעול מערך המידע נוח אחרי שמכירים אותו. גם בצג המרכזי הגדול ("10) לא הכל פשוט, ופריטי מידע מסוימים (כמו טמפרטורות למשל) מוצגים באופן קטן מדי.

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

הנדסת האנוש טובה למדי, ולרשות הנהג קיצורי דרך באמצעות לחצנים פיזיים, ולבקרת האקלים מתגים המסודרים באופן נאה מתחת לצג. התפעול אינו תמיד קליקי, ואת צליל האיתות הייתי שמח לשנות.   

בין המושבים בורר ההילוכים הזעיר ובורר מצבי הניהוג אותם כבר פגשנו בדגמים אחרים של סטלנטיס שמקורם ב-PSA לשעבר. אפילו התגובות האיטיות לשינוי מצבי ניהוג ולדימום/התנעה מוכרות. במקומותינו קצת מוזר שבאבזור של משפחתית יש חימום הן להגה והן למושבים, אבל בהקשר זה האסטרה בהחלט מוכנה לחורף. יצוינו לחיוב תאי אחכסון גדולים בין המושבים.  

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

באופל גאים במושבים הקדמיים, ואלה לא רק נראים מצוין אלא גם נוחים, ולמושב הנהג  תפעול חשמלי רב אפשרויות. תנוחת הנהיגה הנמוכה יוצרת תחושה של ישיבה ברכב ספורטיבי, אך מי שכמוני אוהב ישיבה מעט גבוהה יגלה שהראש קרוב מדי לתקרה. הראות לאחור מוגבלת וטוב שיש מצלמות היקפיות.

בגלל משקוף היורד נמוך, הכניסה מלפנים ומאחור לא תהיה נוחה לכולם. מאחור המרחב אינו מתעלה, מרווח הראש בינוני אבל יש שם יותר מקום ממה שנראה תחילה. נפח תא המטען כמקובל במשפחתית, אם כי זה אינו נראה גדול.  

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

מנוע, ביצועים
לאסטרה כאמור מנוע הטורבו-בנזין 1.2 ליטר שיש לו 3 צילינדרים, זה מייצר 130 כ"ס ב-5500 סל"ד ו-23.4 קג"מ ב-1750 סל"ד, ומשודכת לו תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 9.7 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש.

אנחנו מכירים היטב את חטיבת הכוח האפקטיבית והיעילה הזו. עם זאת, תחת עומס כמו בעליות ממושכות או עקיפות בכבישים מאתגרים חסר מחץ. המנוע, שאינו שקט במיוחד אך מייצר צליל ספורטיבי, מצטיין בעיקר בסל"ד ביניים ופעולת התיבה הנעימה משתלבת היטב בהתנהלות זאת.

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

יחסי העברה הארוכים ונטיית התיבה להישאר בהילוכים גבוהים מכניסים לפעמים את המנוע לתחומי עבודה בהם הוא מצטיין פחות – סל"ד נמוך שצמודות לו רעידות המזכירות כי מדובר במנוע שלושה צילינדרים. בנוסף, פעילות מערך הדימום/התנעה עשויה להיות מורגשת מדי.

אסטרה היא מכונית חסכונית למדי; בתוואי המבחן המאתגר צרכה 10.9 ק"מ/ל' ובשיוט נינוח הייתה הצריכה 15 ק"מ/ל'.

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

נוחות, התנהגות
כיול המתלים באסטרה נוטה לצד הנוקשה בסקלה. בעיר, פגמים גדולים שרוחבם כשל המכונית ובהתאם גם פסי האטה, מורגשים מאוד. כאשר המהירות עולה, מורגשים גם שיבושים בינוניים. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר, כפי שהתרשמנו גם בהשקה, טובה יותר, אך גם שם שיבושים רוחביים מורגשים מאוד.

איכות הנסיעה בשאר התחומים טובה בהחלט; פעולת המתלים רהוטה ושקטה, ורעשי הרוח והכביש נשמרים ברמה סבירה; שאון הגלגלים בולט רק על כביש עם אספלט מחוספס מאוד. 

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

אנשי אופל משתמשים במושג "אוטובאן פרוף" כדי לציין כי לרכב יציבות כיוונית טובה גם במהירויות אוטובאן גבוהות. ואכן, אותה יציבות יחד עם ריסון טוב, מעניקים לרכב רמת בטיחות גבוהה ולנהג תחושת ביטחון בהתאם.

היכולת הדינמית טובה, והרכב יכול לנוע במהירות גבוהה בכביש מעוקל. תפוקת המנוע אינה מאתגרת אותו והאחיזה הגבוהה שמעניקים הצמיגים מוסיפה. ההיגוי אינו מהיר במיוחד, אבל התגובה להפניה נחושה, שינויי הכיוון טובים, הפעולה נינוחה והמשקל מעט נכון יותר במצב 'ספורט'. פעולת הבלמים טובה, אלא שעם הפעלתם נוצר רעש נלווה. יצוין כי תיקון הסטייה מנתיב פעלתן מדי.

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג
 
סיכום, תמורה
אופל אסטרה החדשה שונה מאוד מקודמותיה, היא מעוצבת היטב ומושכת בהתאם. זו מכונית שאינה גאה במרחב הפנים אבל כן בהופעה החיצונית ובסביבת הנהג, באבזור העשיר וגם בניחוח יוקרתי.

הביצועים במתאר נהיגה רגיל טובים בהחלט, איכות הנסיעה טובה והיכולת הדינמית שלה ראויה. מנגד, הכניסה ומרחב הפנים שלה אינם מתעלים, כך גם נוחות הנסיעה והביצועים בעומס כבד מעט חסרים. כאמור, מחירה 159,000 שקלים.

לסיכום: אופל אסטרה החדשה היא מכונית משובחת מאוד – ומחירה גבוה.
כי גם על רקע גל ההתייקרויות האחרון, מי שמחפש משפחתית מיוחדת ימצא מספר אופציות מעניינות במחיר, בכוח, בתדמית ובהנאה. כך למשל פורד פוקוס שיש לה מנוע קטן יותר אך הספק גדול יותר ומחירה נמוך בהרבה, או לדוגמה פולקסווגן גולף שגרסת ה-1.5 ליטר 150 כ"ס שלה החזקה משמעותית יקרה פחות (אם כי אינה כה מצוידת).

אופל אסטרה - מבחן דרכים (1.2 ל', GS ליין)
צילום: רונן טופלברג

פורסם לראשונה ב- 09/11/2022 - עדכון וידאו